perjantai 17. helmikuuta 2017

Pongrácz brut

Kokeilussa tämä Vuoden viinit 2017-kilpailussa menestynyt kuohari. Voitti ihan kultaa ja ajattelin että tämä sopii minun eiliseen onnenpäivääni, sillä kuulemma tämä viini olisi shamppanjamaista, mutta halvempaa. 

Eilen, oli hyvin tunteellinen päivä minulle, sillä sain vihdoinkin oikeasti selvyyttä sekaviin opiskelukuvioihini, joita olen tässä selvitellyt viimeisen vuoden ajan. Kerroinhan joskus että olen ikävästi kolmen koulutusohjelman välissä, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä ja nyt olen käynyt kolmella eri opolla keskustelemassa. On ollut aika iso palapeli näiden kaikkien kolmen palan kesken ja lopultakin alkaa näyttää joltain. :) Kävin eilen juttelemassa vielä yhden koulutusohjelmajohtajan kanssa ja aluksi luulin, että hän varmaankin grillaa minut elävältä, mutta ei, ihan päinvastoin. 

En nyt tarkalleen muista mitä hän sanoi, mutta sieltä tuli jotain niin kaunista että tiedätte ehkä sen tunteen kun jonkun sanat oikeasti uppoavat syvälle sydämeen. Liikutuin todella syvästi ja kaikki tunteet purkautuivat itkuun. Itkin siinä sitten. Oli se vähän noloa, kun tapasin tämän henkilön toista kertaa elämässäni ja heti mentiin itkemään. Kunnon katharsis. 

Onneksi minulla on yleensä niin paljon meikkiä, että sitä jäi vähän vielä jäljelle vaikka jouduin pyyhkimään suuren osan pois. Sitä paitsi en osaa sitten enää lopettaa itkemistä kun olen sen aloittanut, joten lukittauduin koulun vessaan hetkeksi ennen seuraavaa tuntia. Pää oli ihan tyhjä ja tuli sellainen yliväsynyt olo. Tunnillakin meinasi välillä alkaa polttaa silmiä, mutta selvisin jotenkin. Tunnin jälkeen oli vielä sellainen vessaan lukittautumis fiilis. Tirautin vielä pienet kyyneleet ja sitten sen jälkeen, tuli sellainen maanisen iloinen olo. Lähdin ystäväni kanssa syömään ja hän sanoi että olen ehkä vähän kännisen oloinen. Kai se ilo jotain dopamiinia pisti liikkeelle. Pääni oli hyvin tyhjän tuntuinen ja vähän kipeä kaikesta itkemisestä ja sain vain hysteerisiä naurukohtauksia. Syömisestä ei tullut mitään, sillä pelkäsin joka riisinjyvän kohdalla että tukehdun. Ei ollut nälkä vaikka oli ja olin epähuomiossa ottanut ihan liikaa ruokaa ja epähuomiossa syönyt vähän, mutta ei siitä kuitenkaan tullut mitään. 

Koulun jälkeen lähdimme kaverini kanssa Alkoon ja mukaan tarttui tuo ja vähän zinfandelia, josta arvio tulevaisuudessa. Oli siinä sitten vähän kaikenlaista ja epähuomiossa juotiin niin paljon että koin illan päätteeksi vielä vähän toisenlaisen puhdistuksen... Vessan matto täytyy varmaan pestä. 

Mutta kuohariin. Alkossa hinta oli 15,30. 

Nimi: Pongrácz Méthode Cap Classique Brut

Maa & Alue: Etelä-Afrikka 

Alkoholipitoisuus: 12 %

Tuottaja: Distell

Viinitalo: JC Le Roux

Väri: vaalea sitruuna

Tuoksu: Tuoksussa kypsää omenaa, paahteisuutta ja sitrusta. 

Maku: Ystäväni sanoi että maistuu insuliinilta. Minä en tätä hahmottanut, enkä tiedä oliko se kehu vai haukku, mutta itse havaitsin viinin kuivaksi ja hedelmäiseksi. Eniten oli kypsää omenaa ja sitruunaista kirpeyttä. Paahtoleipäisyyttäkin oli tavoiteltu, mutta tämän paahde ei minusta ehkä ollut yhtä ihana kuin joissain shamppanjoissa. Happoja tässä viinissä oli runsaasti ja sanoisin että raikas, tyylikäs ja tasapainoinen oikein hyvä kuohari. Varsinkin jos tykkää tuosta kypsästä omenasta. 

3 kommenttia:

  1. Minulla menossa kylmään rose-versio. Vuoden viini 2016 ja sai muistaakseni erityismaininnan tänä vuonna. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä! :) Kerro sitten onko hyvää? :)

      Poista